Monday, June 15, 2009

down to memory...





jam telah menunjukkan pukul 1.35pm baru nak start tulis blog...arini otak macam jammed sket nak menulis...takde idea nk tulis ape...badan pon rase macam lemau2 jek ni... isk nape ekk??nak kater tak makan da makan da tadi...buah buah je la...aku jarang sarapan pagi ni...sejak duduk sini la...dulu kat mesia time aku keje pagi je aku sarapan...ermm aku nk citer pasal keje lame aku la bley ke?? kang korang bosan plak maklumle keje tak glamer asik berjemur jek tengah panas....kulit pon naik gelap....aku keje dulu kat KLIA korang tau tak KLIA tu ape?tu name singkatan untuk Kuala Lumpur International Airpot kat sepang tu ha....tau kan??...ala sesape nak g "obersi" memang akan pegi situ... aku keje sebagai fireman kat situ....hampir 4 tahun..kat bahagian fire prevention and operation...korang jangan ingat kat airport takde bomba tau...ade sebenarnyer..cuma tak di uar-uar kan jek..tak macam bomba biase yg kite slalu nampak tu....tugas utama aku tu la jaga keselamatan bangunan dalam airport dan kapal terbang...kire aku ni bab2 kapal terbang expert jugak la...semua komponen kapal terbang kena wajib tau...bley jadi engineer tau!!berapa lebar,luas,panjang,berapa banyak minyak,pintu kecemasan tu memang wajib...tetiap tahun ade exam...untuk kenaikkan gaji...tapi sebelom nak jadi bomba kena ikut training dulu....aku la salah sorang batch yg pertama dalam mase 20tahun ni....lame tak amek rekrut....ntah bile nk amek rekrut pon aku tak tau la...tunggu umur kita orang masuk 40 tahun kot baru nak amek lagi??hehhee....dulu aku rekrut 9 bulan.. tersangat la lame mengalahkan askar atau polis.....



dulu aku training kat bayan lepas kat malaysia airport training center..kalo nk cerita pasal training memang banyak aku just potong2 sket nk bagi pendek ok...ade suka duka mase training dulu...hehhe...kelakar pon ade...aku la orang pertama kena denda bawak lari hose keliling padang kawad 2 pusingan...jangan ingat senang... 1 gulungan hose berat nyer hampir 14kg..berat tau...hehhe...ade 1 malam tu kita orang kena double kawad..maksud nyer kena denda la aku ngan 9 lagi kawan kena denda pasal tak tido lagi....patut pukul 11 malam wajib tido..yang kita orang ni bley lepak kat luar dorm sembang2..adoii...jangan ingat malam pon tak kena kawad tau...bley di katekan kat pusat latihan memang wajib belari...nk bagi stamina..bangun seawal 5.30 untuk solat subuh(kalo tak pegi kena denda) nk dijadikan cerita kena denda sebab tak pergi solat subuh...denda korang tau tak?kena denda pakai spender jek lari keliling padang kawad ingat kan da abes...rupenyer kena masuk kolam ikan plak tu...pastu kena nyanyi lagu "sepohom kayu"hahahha...adoii...siap kena baling batu ngan member yang pergi sembahyang ala2 melontar jumrah semasa haji...isk isk...macam setan plak...huhuhu macam denda penah aku rasa masa dalam latihan..kena berguling,merangkak,jalan itik,berlari 100 pusingan...



tapi bile da masuk kerja (abis training) da ok la..kerja pon tak berapa susah senang sangat..kerja pon stanby je....bile ade emerjensi baru ade keje sket....dulu aku keje 3 syif :-
syif pagi : 8 pagi - 3 petang
syif petang : 3 petang - 9 malam
syif malam : 9 malam - 8 pagi

ade 4 pasukan
Alpha
Bravo
Charlie
Delta

p/s : "hidup ini adalah keputusan diri sendiri,renung renungkan lah"

1 comments:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds